Stołpie 11
22-151 Stołpie
82 569 72 25
sekretariat@spstolpie.gminachelm.pl
Stołpie 11
22-151 Stołpie
82 569 72 25
sekretariat@spstolpie.gminachelm.pl
Funkcję
Rzecznika Praw Ucznia objąłem 19 września 2021r. Czuwam
nad tym, aby nie dochodziło do sytuacji łamania praw ucznia i dziecka.
Obowiązkiem Rzecznika Praw Ucznia jest w szczególności:
1) informowanie uczniów o
przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia,
2) interwencja w razie
naruszenia podstawowych praw ucznia i dziecka i rozwiązywanie spraw spornych,
3) udzielanie pomocy uczniom
zgodnie z ustalonym trybem postępowania,
4) informowanie stron
konfliktu o podjętych przez siebie działaniach,
5) składanie sprawozdania ze
swojej działalności przed Radą Pedagogiczną,
6) przeciwdziałanie łamaniu
praw ucznia i dziecka w szkole,
7) w dalszej perspektywie
działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów prawa oświatowego,
8) egzekwowanie i
przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów,
9) inicjowanie działań,
których celem jest ochrona praw ucznia i dziecka,
10) sprawowanie nadzoru nad
tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo,
11) rozpatrywanie
indywidualnych skarg,
12) udzielanie porad
dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom),
13) współpracę z fachowcami
(np. pedagogiem, prawnikiem).
W naszej szkole Rzecznik jest
codziennie, natomiast w każdy wtorek w godzinach 10.50 – 11.35 jest do
dyspozycji uczniów i zapoznaje się z prośbami, sugestiami, skargami, które
wpływają do skrzynki zaufania.
Konwencja o Prawach Dziecka,
uchwalona przez Organizację Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., to bez
wątpienia najważniejszy dokument chroniący prawa dziecka. Dzięki Konwencji
dzieci na całym świecie zaczęto traktować jako osoby, które mają takie same
prawa jak dorośli. Bezsprzecznie ogromne zasługi dla uchwalenia tego dokumentu
ma Polska, która przedstawiła projekt Konwencji, dziś przez wielu nazywanej
„światową konstytucją praw dziecka”
i
zaproponowała Komisji Praw Człowieka ONZ jej uchwalenie.
Największe słowa uznania należą się
Januszowi Korczakowi, który już w okresie międzywojennym przedstawił koncepcję
dziecka jako autonomicznej osoby, posiadającej swoje własne, odrębne od
dorosłego naturalne prawa. Jednocześnie wskazał na dziecko jako podmiot,
zarówno w rodzinie, społeczeństwie, jak i w państwie. Ta myśl legła u podstaw
Konwencji o Prawach
Dziecka. Nie dziwi więc, że w preambule do Konwencji napisano, iż „uznanie
wrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków
rodziny ludzkiej jest podstawą wolności, sprawiedliwości oraz pokoju na świecie”.
Konwencja o Prawach Dziecka jest
uniwersalnym instrumentem, nie tylko chroniącym te prawa, ale pozwalającym na
uświadomienie ludziom wartości ich dzieciństwa, a tym samym człowieczeństwa. Im
skuteczniej będą przestrzegane postanowienia Konwencji o Prawach Dziecka, tym
mniej będzie krzywd wyrządzonych ludziom.
Treść Konwencji podkreśla, iż
dziecko jest człowiekiem nie tylko na papierze. Dla każdego Rzecznika Praw
Dziecka karty dokumentu na zawsze będą najważniejszym sojusznikiem w codziennej pracy i
inicjatywach podejmowanych na rzecz ochrony dzieci.
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.